Gemeenten en werkgevers uit de Drechtsteden hebben de provincie Zuid-Holland opgeroepen om geen lijnen te schrappen van de Waterbus, het ov-netwerk op het water tussen Rotterdam en steden als Dordrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. De provincie wil twee van de vier lijnen opheffen. Volgende week bespreken de Provinciale Staten dat voorstel van het college.
Door tegenvallende reizigersaantallen na de coronacrisis en oplopende kosten is de Waterbus nu niet rendabel. Zo doorgaan is volgens de provincie geen optie, want dan is de kans groot dat exploitant Aqualiner failliet gaat.
Volgens de gemeenten en het werkgeversnetwerk Drechtsteden is het provinciale plan "een stap precies de verkeerde kant op". Ze benadrukken dat de komende jaren bruggen, wegen en tunnels in de regio dichtgaan voor onderhoud. "De Waterbus is filevrij, betrouwbaar en essentieel tijdens de onderhoudsjaren tot 2035. Minder lijnen betekent meer auto's in de file, hogere economische schade en verlies aan concurrentiekracht", schrijven ze in een brief aan de provincie. "Wij roepen u op: investeer in de Waterbus, bezuinig er niet op."
Zuid-Holland legt dit jaar al 3 miljoen euro extra bij, bovenop de reguliere exploitatiebijdrage van 8,6 miljoen. Volgens een woordvoerder van ov-gedeputeerde Frederik Zevenbergen kan de provincie niet nog meer bijdragen, anders zou sprake zijn van staatssteun. Gemeenten kunnen volgens hem wel meer investeren.
Het college heeft voorgesteld de lijnen 21 (Rotterdam-Kinderdijk) en 23 (Dordrecht-Sliedrecht) per 6 oktober te schrappen. De lijnen 20 (Rotterdam-Dordrecht) en 22 (Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht) blijven wel in de vaart. Hiervan maakt meer dan 90 procent van de huidige Waterbus-reizigers gebruik.